HTML

Még 1 Yard!

Amerikai foci: nincs döntetlen, nincs színészkedés, nincs rinyálás, ütközés van. Írd meg nekünk, mi történt a falban, milyen a punter magányossága vagy miért jó 4 WR-rel felállni.

Facebook

még1yard on Facebook

Utolsó kommentek

Kickoff

Nincs megjeleníthető elem

2011.05.03. 08:00 mdi

Az elszakadt térdszalag vacak dolog

Bookmark and Share

Szófogadóak a másfél mázsás falemberek? Mi a leggyakoribb sérülés az amerikaifociban? Tapping technikának van köze Micheal Flatley-hez? A gyógytornász válaszol.

Az amerikai futball egy kontakt, sőt, amerikai kifejezéssel “collision” sport, gyakoriak a kisebb nagyobb sérülések. Ezek nem mindig igényelnek orvosi beavatkozást, sokszor kezelhetőek egyéb terápiás eszközökkel, amikor viszont igen, akkor aztán végképp elengedhetetlen a gyógytorna. Kiss Klárit, a Budapest Wolves gyógytornászát kérdeztük az amerikaifocival kapcsolatos sérülésekről, azok kezeléséről és megelőzéséről.

Még1Yard: Hogyan kerültél kapcsolatba a Farkasokkal, illetve az amerikai focival?
Kiss Klári: A főiskola alatt heti három alkalommal volt különböző mozgástechnikai óránk, és miután elvégeztem a sulit eléggé hiányzott, hogy nem sportolok. Mindenképp csapatsportot szerettem volna választani, de nem vagyok már fiatal, nem kezdhettem el akármit. Emlékeztem rá, hogy láttam egy riportot az egyik kereskedelmi csatornán egy magyar női amerikaifoci csapatról, és feltűnt benne egy ismerősöm is, Orsi. Őt kerestem meg ezzel kapcsolatban, majd lementem edzésre és ott ragadtam, mint cornerback. Aztán pár hónap elteltével kiderült a turpisság, hogy gyógytornász vagyok, és természetesen szívesen ajánlottam fel a segítségemet az egész egyesületnek.

M1Y: Mik a leggyakoribb sérülések, panaszok, amikkel felkeresnek?
KK: Alapvetően izomhúzódás az, ami a legjellemzőbb. Ezek csak ideig óráig kezelhető “sérülések", hiszen nagyban befolyásolja az időjárás, az aktuális terhelhetőség/terheltség, a bemelegítettség foka. Ezt leszámítva, a komolyabb dolgok nagy százalékát teszik ki a térd és boka sérülések. Ha jobban belegondolunk, ezek az ízületek vannak a legkevésbé védve ebben a sportban. Amúgy ezek a sérülések a legtöbb labdajátékra jellemzőek.

M1Y: Milyen jellegű gyógymódokat, terápiát használsz a legtöbbet?
KK: Ebben az évben kezdtem el behatóbban foglalkozni a tapping technikával, Magyarországon is csak pár éve lett igazán népszerű ez a módszer. Egyébként minden sérüléshez, betegséghez tartozik egy általánosan elfogadott kezelési protokoll, amit ha nem is szigorúan, de érdemes betartani. Ha ezen túl esett a páciens, akkor az ő mentális és fizikális állapotától, a sérülés mértékétől teszem függővé, hogy milyen további kezelést alkalmazok. Nem ragaszkodom egy módszerhez sem. Szeretem minél hamarabb elkezdeni a terhelést, természetesen mértékkel.

M1Y: Más sportolókhoz, illetve "civilekhez" képest milyen a focistákkal dolgozni?
KK: Kicsit határeset ez a sportág, hiszen nincs Magyarországon nagy múltja. Nincs profi liga, nem megélhetési sport. Ezért is fontos, hogy minél hamarabb helyrehozzuk a sérülést, hiszen a sportoló a munkájából esik el, amiből finanszírozza a "hobbiját". Ez azért is problémás, mert sajnos türelmetlenek a fiúk-lányok, és pár hét alatt csodát várnak tőlem, amire akármennyire is szeretném, nem vagyok mindig képes. Mivel szinte mindenkit már korábbról ismerek, aki felkeres, így dolgozni is könnyebb velük. Jó hangulatban telnek a kezelések, és így könnyebb is rávenni őket olyan dolgokra, amikre mondjuk egy ismeretlen ember kedvéért nem lennének képesek. Szigorú vagyok, megkövetelem a maximumot, de azért lehet velem kicsit alkudozni.

M1Y: Alapvetően te egy törékeny alkatú lány vagy. Nem jelent problémát, amikor egy 140 kilós falemberrel kell dolgoznod?
KK: Szerencsére tanítottak nekünk olyan technikákat, amivel viszonylag könnyedén tudunk mozgatni egy nálunk akár kétszer nehezebb embert is. Nyilván nagyon fárasztó és bizony én is kimerülök egy-egy alkalom végére. Mindig szem előtt kell tartanom a saját egészségemet, testi épségemet is, a gyógytornában a gyógytornász és a páciens együtt dolgozik.

M1Y: Mit tudsz tanácsolni általánosságban az amerikai focistáknak a kisebb sérülések, húzódások kezelésére, illetve a sérülések megelőzésére?
KK: Nagyon fontosnak tartom a megfelelő bemelegítést. Nem szabad elaprózni, inkább tartson egy kicsit tovább, minthogy sérülés legyen belőle. Ez ugyanúgy vonatkozik az edzés utáni nyújtásokra is. Érdemes bemelegítő krémeket is használni, főleg hidegebb napokon. Amennyiben valakinek valamelyik ízülete instabil, akkor inkább viseljen rögzítőket edzésen és csak fokozatos terhelés után hagyja el azokat, hiszen ha egyik edzésről a másikra leveszi, akkor nőhet a sérülésveszély. Természetesen, ha idejük engedi, akkor az edzéseken kívül is sportoljanak, nyújtsanak, gyúrjanak, betartva minden "előírást", természetesen kerülve a védőfelszerelés és edzői felügyelet nélküli ütközéseket.

M1Y: Hogyan és hol tudnak elérni azok, akik esetleg kezeltetni szeretnék magukat?
KK: Legegyszerűbben a Ladies edzésein. Hetente kétszer (kedd, csütörtök 19:00) van a hölgyeknek edzés a Rozsnyai úti Láng Sporttelepen, ott megtalálható vagyok. Természetesen a fiúk mérkőzésein is jelen vagyok, ott is meg lehet keresni, de az egyesületnél is megadják az elérhetőségem.

2 komment

Címkék: budapest foci amerikai sérülés gyógytorna futball wolves


A bejegyzés trackback címe:

https://meg1yard.blog.hu/api/trackback/id/tr932873562

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

mdi 2011.05.04. 07:31:17

@makaii84: Köszi, jsv, és nyertél egy sört, mert te vagy az első kommentelő, amióta újraindítottunk. ;)
süti beállítások módosítása